انواع مختلف مود های ویپینگ

در این نوشته سعی بر توضیح انواع مختلف مود های ویپینگ در مادهای چیپست دار خواهیم پرداخت.

البته که هرکدام از این مود ها در هر چیپست متفاوت بوده و امکان اضافه شدن مود های دیگر در آینده نیز وجود دارد.

وظیفه اصلی چیپست در دستگاه های ویپینگ انتقال نیرو هست. این انتقال نیرو به شکل های مختلفی میتواند صورت بپذیرد که مود های مختلف ویپینگ را ایجاد میکند.

مود واتیج VW Mode (Variable Wattage)

ساده ترین و پر استفاده ترین مود در ویپینگ هست. بدین صورت است که مقدار نیروی خروجی را که میخواهید در دستگاه وارد کرده و چیپست آنرا به ما میدهد.

بطور کلی اینطور هست که هرجقدر واتیج بالا رفته کویل بیشتر داغ میکند و بخار بیشتر و غلیظتری ایجاد میشود. به همین دلیل طعم هایی که گرمتر هستند با وات های بالاتر بهتر حس میشوند و برعکس طعم های سردتر با وات کمتر بهتر حس میشوند.

برخی دستگاه های ویپ دارای سه حالت نرم  نرمال و سخت هستند. اینها تنظیمات پری هیت (pre heat) یا گرم شدن اولیه هستند که در حالت سخت دمای کویل سریعا بالا میرود و در حالت نرم با سرعت کمتری کویل داغ میشود.

مود ولتاز voltage

حالت ولتاژ به مانند واتیج مقدار نیرو را کنترل میکند با این تفاوت که مقدار نیروی خروجی نیست بلکه مقدار نیروی ورودی به کویل هست.

مود کنترل دما (temperature control یا به اختصار tc)

این مود همانطور که از اسمش پیداست برای کنترل دمایی که کویل به آن میرسد بکار میرود. البته با هر کویلی نمیتوان از این مود استفاده کرد و تنها در کویلهایی با حنس های استیل ضدزنگ  تیتانیوم  و نیکل200 میتواند از این مود استفاده کرد. از مزایای این مود این است که درای هیت و سوختن پنبه به حداقل میرسد.

نحوه کار این مود هم به این شکل هست که مواد مختلف(مانند استیل) با افزایش دما مقاومتشان تغییر میکند و چیپست با اندازه گیری این تغییر مقاومت افزایش دما را فهمیده و پس از رسیدن به دمای مورد نظر(که کاربر تعیین میکند) دیگر نیرویی به کویل وارد نمیشود و کویل بیشتر از آن داغ نمیشود.

بسیاری از چیپست ها این مود را دارند اما عمل کرد هر چیپست متفاومت بوده و باز هم چیپستهای ییهی و DNA و دایکوزد عملکرد بسیاری بهتری نسبت به چیپستهای دیگر شرکتی دارند.

حتی در برخی دستگاه ها امکان تنظیک دمای محیط (دمای ابتدایی کویل قبل انتقال نیرو) برای دقت بیشتر وجود دارد.

مود اسمارت

یکی دیگر از مودهایی که در بعضی از دستگاه های ویپ وجود دارد حالت اسمارت است. در این حالت چیپست خودش بسته به مقاومت کویل واتیجی را پیشنهاد میدهد و یا محدوده واتیج تعیین میکند که برای کاربران مبتدی بسیار مناسب است.

 

در ادامه برخی مودهایی را نام خواهم برد که ممکن است برخی دستگاه ها آنرا نداشته باشند و یا اختصاصی یک شرکت باشند.

Wattage Curve Mode

اگر یک ماد ویپ پیشرفته دارید، ممکن است دستگاه شما دارای یک حالت بخار با نامی مانند «Wattage Curve» یا «Power Curve» باشد. حالت منحنی وات به شما امکان می دهد یک برنامه از پیش تنظیم شده بسازید که در آن ماد شما با نگه داشتن دکمه آتش به تدریج قدرت خروجی خود را تغییر می دهد. هنگامی که این حالت را فعال می کنید، صفحه پیکربندی را می بینید که کمی شبیه به یک نمودار است. محور x نمودار نشان دهنده زمان است و محور y نشان دهنده سطح قدرت ماد شما است. با تنظیم نمودار، می‌توانید قدرت خروجی دقیق ویپ مد خود را کنترل کنید و هر بار که ویپ می‌کنید همان پاف را تکرار کنید.

بنابراین، چرا ممکن است بخواهید از حالت منحنی وات دستگاه خود استفاده کنید؟ متداول ترین استفاده از این حالت، طراحی منحنی است که در ابتدا مقداری قدرت اضافی به دستگاه می دهد – باعث تولید بخار فوری – قبل از کاهش تدریجی قدرت برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد کویل است. در دسترس بودن این حالت ویپینگ این امکان را برای شما فراهم می کند که بتوانید با ماد ویپ خود کاملاً هر کاری انجام دهید، و پیکربندی ایده آل خود را با کمی آزمایش پیدا بکنید.

یکی از مود های مورد استفاده ذر ویپینگ
نمودار تغییرات

Bypass Mode

حالت Bypass می تواند ولتاژ و وات را از تنظیمات حذف کند و به ویپ شما اجازه می دهد مانند یک ماد مکانیکال عمل کند. در عین حال خطرات ماد مکانیکال را ندارد و محافظتهایی که ماد چیپستدار به شما میدهد را دارد.(مانند محافظت از اتصال و …)

 مود bypass
Bypass mode

 

Pulse mode

حالت پالس یک تنظیم نادر است که تنها در تعداد انگشت شماری از دستگاه های ویپ یافت می شود. این مود یک پالس منظم خروجی را هر 0.2 ثانیه در حالی که دکمه فایر را نگه می دارید ایحاد می کند.

بسیاری از مردم به حالت پالس علاقه نشان داده اند و گزارش داده اند که ثروت هیت دلپذیری را ارائه می دهد.

F(t) mode

این مود که اختصاصی چیپست آکسون 2.0 از ویپرسو هست. نحوه کار این مود اینگونه است که ولتاژهای مختلفی را در زمان بسیار کوتاهی به کویل میدهد به همین دلیل در لیکوییدهایی که از چندین طعم استفاده میکنند طعم های مختلف بهتر و بولدتر ایجاد میشود.

حالت ft

منابع: artisan vapor company و vapejuice.com

 

Hossein
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *