ساخت کویل دست پیچ و چیز هایی باید راجب آن بدانید

در این نوشته انواع مواردی که در ساخت کویل دست پیچ بکار میرود را توضیح داده و مقایسه خواهیم کرد تا بتوانید با استفاده از این اطلاعات کویل مناسب خودتان را درست کنید.

اولین چیزی که برای ساخت کویل به آن نیاز دارید یک اتومایزر(البته با کویل های مخصوص rba میتوان کویل دست پیچ خودتان را در اتومایزرهایی که کویل شرکتی میخورند استفاده کنید) است که چند نوع وجود دارد:

RTA: پراستفاده ترین اتومایزرهاست که دارای مخزن و دک برای ساخت کویل هستند و مخفف rebuildable tank atomizer به معنی اتومایزر مخزن دار با قابلیت ساخت دوباره است.

اجزای تشکیل دهنده rta
اجزای تشکیل دهنده rta

RDA: برخلاف مورد قبلی این نوع اتومایزرها مخزن ندارند و کاربر باید بعد از جند پاف اقدام به پر کردن دوباره بکند. این نوع اتومایزرها برای افرادی که پشت سر هم ویپ میکنند مناسب است. rda مخفف rebuildable deck atomizer به معنی اتومایزر با دک قابل ساخت است.

این اتومایزرها بر روی مادهای اسکوانک که قابلیت پمپ جویس به اتومایزر را دارند بسیار مناسب هستند.

برخی از این اتومایزرها قابلیت افزودن مخزن نیز دارند که مورد بعدی راجب اینهاست.

اجزای تشکیل دهنده اتومایزر rda
اجزای تشکیل دهنده اتومایزر rda

RDTA: این اتومایزرها بسیار شبیه اتومایزرهای rda بوده با این تفاوت که دارای مخزن نیز هستند. همانطور که قبلا اشاره شد با افزودن مخزن به rda میتوان نسخه rdta آن اتومایزر را ساخت. rdta مخفف rebuildable deck tank atomizer است.

اجزای تشکیل دهنده rdta
اجزای تشکیل دهنده rdta

مقایسه سه نوع اتومایزر:

تفاوت میان انواع اتومایزرها                                تفاوت میان انواع اتومایزرها

MTL: البته این اتومایزرها میتوانند ساختار سه نوع بالا را داشته باشند با این تفاومت که کوچکتر بوده و ایرفلو کیپتری دارند و برای مصرف دهان به ریه مناسب هستند.

منبع تصاویر

وایر

یکی از مهمترین موارد در ساخت کویل دست پیچ انتخاب جنس و بافت وایر هست. جنس کویل های مورد استفاده در ساخت کویل دست پیچ عبارتند از: آلیاژ کنتال   آلیاژ نایکروم   آلیاژ استیل ضد زنگ   آلیاژ تیتانیوم   و    آلیاژ نیکل که در پایین هرکدام را جداگانه بررسی خواهیم کرد.

آلیاژ کنتال

این آلیاژ که از آهن کروم و آلومینیوم ساخته میشود دارای فرم پذیری خوبی است که باعث میشود کار با این آلیاژ بسیار راحت باشد. از این آلیاژ فقط در مود وات متغیر میتوان استفاده کرد( به دلیل بسیار کم بودن تغییرات مقاومت این آلیاژ در دماهای مورد استفاده در ویپینگ)

کویل های این آلیاژ عموما فلیور بولدی دارند اما تفکیک آنها ضعیفتر از آلیاژهای دیگر است. این آلیاژ نسبت به آلیاژهای دیگر دیرتر داغ میشود(رمپ آپ کمتر)

kanthal wire
kanthal wire

آلیاژ نیکروم

این آلیاژ از کروم و نیکل ساخته میشود که با درصدهای متفاوت وجود دارد. پراستفاده ترین درصد Ni80 است که 80 درصد نیکل و 20 درصد کروم دارد. البته درصدهای دیگری نیز وجود دارد و در ویپینگ نیز استفاده میشود مانند Ni90 (که تفکیک طعم بسیار خوبی نیز دارد) اما نسبت به 80 درصد کمیاب است.

مقاومت این آلیاژ از کنتال کمتر است و سرعت رمپ آمپ آن نیز از کنتال بیشتر است. به مانند کنتال شکل پذیری خوبی دارد و فقط میتوان در مود وات استفاده کرد.

نقطه ضعف این آلیاژ وجود فلز نیکل هست که ممکن است برخی از افراد به آن حساسیت نشان بدهند.

Ni80 wire
Ni80 wire

فولاد ضدزنگ

عمدتا از کروم  نیکل  و   کربن ساخته میشود و باز هم به دلیل وجود نیکل ممکن است برخی افراد به آن حساسیت نشان بدهند. این آلیاژ گرید های مختلفی دارد که پرکاربردترین آن SS316L و بعد از آن SS317L است( و حتی 304 و 430 نیز وجود دارد).

این آلیاژ فرم پذیری مناسبی دارد اما این به اندازه کنتال و نیکروم نیست.

از این آلیاژ میتوان در هر دو مود دما و واتیج استفاده که این باعث میشود این آلیاژ یکی از جالبترین و منحصر به فرذترین آلیاژها تبدیل شود.

زمان رمپ آپ این آلیاژ بالا است.

ss316l wire
ss316l wire

نیکل

آلیاژ نیکل که اکثرا نیکل خالص است با علامت اختصاری Ni200 اولین آلیاژي بود که در مود دما استفاده شد همینطور اولین آلیاژی است که در واتیج نمیتوان از آن استفاده کرد. این فلز بسیار نرم است و ساختن کویل با آن بسیار سخت است. همینطور در برخی از افراد امکان ایجاد حساسیت وجود دارد.

ni200 wire
ni200 wire

تیتانیوم

این آلیاژ نیز فقط در مود دما استفاده میشود. استفاده از تیتانیوم میتواند خطراتی داشته باشد. اول اینکه این فلز در دماهای بالا (648 درجه سانتیگراد) اکسید شده و ترکیب سمی بنام دی اکسید تیتانیوم ایجاد میکند. دوم آنکه این فلز میتواند مشتعل شود و خاموش کردن آن کار بسیاری دشواری است. به همین دلیل است که این فلز حتما باید در مود دما و البته با تست این مود که آیا به درستی کار میکند یا خیر باید استفاده بشود.(امکان دارد در برخی مادها مود دما به خوبی کار نکند)

تیتانیوم شکل پذیری خوبی دارد. این آلیاژ ممکن است در ترکیبش نیکل داشته باشد به همین دلیل باز هم افراد حساس به نیکل باید از آن دوری کنند.

titanium wire
titanium wire

بافت وایر: انواع مختلف بافت برای وایرخای ویپینگ وجود دارد که هرکدام ویژگی های خاص خود رادارند. مثلا بافت جاگرنات برای ایجاد کلود زیاد و غلیظ بسیار عالیست. یا برخی بافت ها مانند تریپل فیوزد کلپتون برای طعم های میوه ای عملکرد بهتری دارد. بافت های بسیار زیادی وجود دارد که نام بردن همه آنها از حوصله این نوشته خارج است.

triple fused clapton
triple fused clapton
juggernaut
juggernaut

 

ویک

مورد دیگری که برای ساخت کویل دست پیچ به آن نیاز دارید ویک است. ویک در ویپ وظیفه انتقال لیکویید به کویل و ذخیره آن را دارد.

ویک میتواند مواد مختلفی مانند سلیکا یا رایون باشد (در روزهای اول ویپینگ استفاده میشدند) اما امروزه اصلی ترین ویک برای ویپینگ پنبه است.

پنبه های استفاده شده در ویپینگ انواع ساختارها و بسته بندی هارا دارند. این موضوع تا حدودی سلیقه ای است و به انتخاب خود کاربر برمیگردد که از چه نوع پنبه ای استفاده بکند اما اصلی ترین مشخصه پنبه های مورد استفاده در ویپینگ ارگانیک بودن آن ها و وجود نداشتن هیچگونه ناخالصی اعم از سفید کننده و سموم است.

ابزار کویل سازی

ابزاری که برای کویل دست پیچ ساختن استفاده میشود متنوع هستند و البته استفاده از آنها اختیاری است و برای بالا بردن دقت و سرعت و البته راحتی کار از آنها استفاده میشود.

کویل جیگ

کویل جیگ دستگاه کوچکی است که برای پیچاندن سیم  و تشکیل یک سیم پیچ استفاده می شود، آنها معمولاً با گزینه های اندازه های مختلف عرضه می شوند، بنابراین می توانید عرض سیم پیچ را به بهترین نحو با مخزنی که در آن استفاده می شود تغییر دهید.

آنها افزودنی فوق العاده برای هر کیت ابزار هستند زیرا به اطمینان از شکل گیری خوب و سازگار بودن کویل ها کمک می کنند و اگر از ساخت دو سیم پیچ(دوال) استفاده می کنید می توانید تأیید کنید که هر دو سیم پیچ یکسان هستند.

کویل جیگ
کویل جیگ

اهم خوان(مقاومت سنج)

اهم‌خوان یک دستگاه الکترونیکی کوچک است که می‌توانید پایه RDA خود را پیچ کنید و اهم‌های ساخت را می‌خواند. این بخش مهمی از کیت ساخت است، به خصوص اگر از یک ماد مکانیکی استفاده می کنید چون مقدار مقاومت را به شما نمیدهد.

این برای تأیید اینکه سیم‌پیچ‌ها در سطح امنی برای کار روی دستگاه خوانده می‌شوند و قرار نیست نیروی زیادی از باتری بگیرد استفاده می‌شود. همچنین می‌توانید از اهم‌خوان خود استفاده کنید تا سیم‌پیچ‌ها را قبل از اینکه پنبه شوند، آتش بزنید تا بررسی کنید که به طور یکنواخت و بدون هات اسپات گرم می‌شوند. به شدت توصیه می شود که هر کسی که از یک ماد مکانیکی استفاده می کند روی یک خواننده اهم حساب برود.

اهم خوان
اهم خوان

انبر و پنس

انبردست معمولاً برای تنظیم سیم پیچ استفاده می شود، مانند نزدیکتر کردن سیم پیچ ها برای تنظیم زاویه پایه ها. از اینها همچنین میتوانید موقع قرار دادن کویلها استفاده بکنید.

پنس ها می توانند همین نقش را انجام دهند، اما معمولاً برای ویک کردن سیم پیچ ها ترجیح داده می شوند زیرا به اندازه کافی کوچک هستند تا پنبه را بدون پاره کردن آن بکشند. پنس های سرامیکی اغلب توسط سازندگان ترجیح داده می‌شوند، زیرا می‌توانند در برابر گرمای یک کویل پخته شده برای انجام تنظیمات پس از ساخت مقاومت کنند.

<yoastmark class=

پیچ گوشتی و قیچی کوچک

پیچ های گراب در RDA و RTA بسیار کوچک هستند و یا با یک کلید آلن کوچک عرضه می شوند یا نیاز به استفاده از یک پیچ گوشتی کوچک دارند. این یک ایده عالی است که در هر صورت اینها را در کیت ساخت خود نگه دارید، زیرا هرگز نمی دانید چه زمانی به کارتان می آیند!

یک جفت قیچی کوچک نیز برای کیت ساخت ضروری است، وقتی نوبت به ویک کردن سیم پیچ های شما می رسد، اغلب ایده خوبی است که پنبه را کاملاً بلند نگه دارید و بعد از اینکه از پنبه راضی بودید آن را کوتاه کنید.

پیچ گوشتی و قیچی
پیچ گوشتی و قیچی

منبع

Hossein
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *