مواد تشکیل دهنده لیکوییدها

در این نوشته به مواد تشکیل دهنده لیکوییدها و تاثیر هرکدام در ویپینگ میپردازیم.

هر لیکویید ویپی از سه بخش تشکیل میشود: بیس  طعم دهنده   نیکوتین

مواد تشکیل دهنده لیکوییدها

نیکوتین

ماده اعتیادآور موجود در لیکوییدها و سیگار است. نیکوتین سیستم عصبی مرکزی را تحریک می کند و فشار خون، تنفس و ضربان قلب را افزایش می دهد. هنگامی که نیکوتین وارد مغز می شود، با افزایش سطح دوپامین، احساس لذت را آزاد می کند. نیکوتین، اگرچه یک سرطان‌زا در نظر گرفته نمی‌شود، اما همچنان اعتیادآور است.

برای اطلاعات بیشتر درباره نیکوتین و انواع آن میتوانید از این مطلب استفاده کنید.

طعم دهنده

در لیکوییدها بیش از هفت هزار طعم از جمله گیلاس، نارگیل، بری بلاست، سیب تازه، تارت شیرین، دارچین و حتی تنباکو وجود دارد. فهرست کردن تمام مواد شیمیایی که طعم را در اینجا ایجاد می کنند غیرممکن است. اما میتوان یکی از برجسته ترین موادی که طعم خنکی را ایجاد میکند را یعنی منتول را نام برد. منتول کاربردهای فراوانی دارد و در ویپینگ هم برای ایجاد طعم خنک استفاده میشود.

بیس

بیس لیکوییدها میتواند از دو ماده و یا ترکیبی از آنها باشد. پروپیلن گلیکول(PG) گلیسیرین گیاهی(VG)

پروپیلن گلیکول (PG) – پروپیلن گلیکول (که معمولاً به آن PG گفته می شود) در صدها محصول غذایی استفاده می شود و همچنین در رنگ آمیزی مواد غذایی و به عنوان یک افزودنی در بسیاری از داروها استفاده می شود. البته همانطور که می دانید یکی از مواد پایه لیکوییدها است. همچنین لازم به ذکر است که PG (پروپیلن گلیکول) غیر سمی است.

در ویپینگ این ماده ضربه گلو بیشتری از گلیسیرن گیاهی ایجاد میکند ولی خاصیت طعم دهی آن بیشتر است. از خواص دیگر آن میتوان به سوختن کمتر در کویل (کویل عمرش دیرتر تمام میشود) و رقیقتر بودن آن اشاره کرد. این ماده بعد از بخار شدن کلود رقیقتری از ویجی ایجاد میکند که این مورد برای کسانی که ویپینگ پنهانی دوست دارند مناسب است.

گلیسیرین گیاهی یا ویجی – مانند پیجی یک ترکیب آلی غیر سمی است و همچنین به عنوان یک افزودنی برای غذا و بسیاری از محصولات دیگر و البته در لیکوییدهای ویپ استفاده می شود. VG یک مایع شیرین است و غلظت بیشتری نسبت به PG دارد.

در مقایسه با پیجی  طعم دهی کمتر و سوختن بیشتر در کویل(کویل عمرش زودتر تمام میشود) از ویژگی های آن است. در عوض بخار بسیار غلیظتری از پیجی ایجاد میکند. ویجی خاصیت ضربه گلو و هارشنس کمتری از پیجی دارد. از دیگر ویژگی پیجی میتوان به حساسیت زایی کمتر اشاره کرد.

اکثر لیکوییدها ترکیبی از دو گلیسیرین است و درصدهای مختلف از هرکدام تجربه متفاوتی در ویپینگ ایجاد میکند. اگرچه لیکووید صد در صد پیجی یا صد در صد ویجی وجود دارد(به شکل بسیار محدود ) اما استفاده از 100٪ ویجی به دلیل ضربه گلو بسیار کم و طعم کمتر مناسب نیست(اما برای اشخاصی که به پیجی حساسیت دارند مناسب است) یا استفاده از 100٪ پیجی به دلیل ضربه گلو زیاد و کلود بسیار کم مناسب نیست.

کدام ترکیب از پیجی و ویجی مناسب هست؟

طبق این گفته ها هر شخص به شکل سلیقه ای میتواند بهترین ترکیب از هردو مایع را برای خود انتخاب کند. البته به طور کلی سالت ها بصورت پنجاه پنجاه هستند و برای ایجاد حس شبیه به سیگار مناسبتر هستند. جوس های نیکوتین کم در عوض پیجی بسیار بالاتری دارند که به دو دلیل میباشد: اولا کسانی که ویپینگ وات بالا میخواهند دلیل اصلیشان کلود بالا هست (که در اینصورت پیجی با درصد 78 حتی 80 عالیست) و البته در وات بالا پیجی گلو را بسیار بیشتر اذیت میکند و کشیدن آن بسیار سختتر میشود. مورد دیگر نیز میتوان به این اشاره کرد که در وات بالا و حجم بخار زیاد پیجی میتواند شخص را سریعتر اورتیست بکند به همین دلیل ویجی بسیار مناسبتر است.

تفاوت pg و vg

لازم به ذکر هست که مواد طعم دهنده و بیس استفاده شده در صنعت ویپینگ food grade به معنی قابل استفاده به شکل خوراکی هستند به همین ذلیل استفاده از لیکویید های اورجینال بسیار مهم است چون اجناس فیک هیچگونه نظارتی بر روی ساخت آنها نشده است در حالی که اجناس اورجینال از چندین آزمایش توسط سازمان های بهداشتی کشورهای مختلف گذشته و نظارت بالایی بر کیفیت آنها صورت میگیرد.

مورد آخر نیز آنست که شما میتوانید با هرکدام از اجزای لیکووید و ترکیبشان با یکدیگر به نسبت های دلخواه و البته طعم دهنده دلخواه خودتان لیکویید مورد نظر خود را بسازید که این کار اقتصادی نیز میباشد. اما این کار نیاز به دقت صبر و … بالایی دارد و به نوعی برای خود یک نوع هنر است.

منبع وبسایت جکز لیکویید

 

Hossein
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *