نیکوتین سالت یا نیکوتین فری بیس؟

نیکوتین یک ماده شیمیایی هست که به طور طبیعی در برگ گیاه تنباکو یافت میشود و موثرترین ماده در سیگار قلیان و لیکوییدهای ویپینگ میباشد. در این نوشته بررسی ساختار شیمیایی و تاثیر آن در ویپینگ میپردازیم.

به طور کلی دونوع تقسیم بندی برای نیکوتین در لیکوییدهای ویپینگ وجود دارد: ترکیب شیمیایی و اینکه از کجا نیکوتین بدست آمده است.

در ابتدا به تقسیم بندی ترکیب شیمیایی میپردازیم.

نیکوتین سالت یا نیکوتین فری بیس

Freebase خالص ترین شکل نیکوتین است و رایج ترین شکل نیکوتین در جویسها است. نیکوتین فری بیس با افزودن آمونیاک به نیکوتین خالص ایجاد می شود. این باید انجام شود زیرا نیکوتین به خودی خود در بدن اصلاً بسیار قوی نخواهد بود. نیکوتین از ذرات باردار منفی تشکیل شده است که در اصل به این معنی است که وقتی وارد بدن می شود، این ذرات نمی توانند به خوبی در غشاهای آلی حرکت کنند.

بنابراین، ما باید نیکوتین را آزاد کنیم تا آن را در بدن مؤثرتر کنیم و فراهمی زیستی را افزایش دهیم. (دسترسی زیستی به میزان جذب یک ماده توسط بدن اشاره دارد). اکثریت قریب به اتفاق مایعات الکترونیکی موجود در بازار حاوی نیکوتین آزاد هستند.

شکل جایگزین نیکوتین مورد استفاده در مایعات الکترونیکی نمک های نیکوتین(سالت) است. اینها به طور طبیعی در برگ تنباکو یافت می شوند، به این معنی که اگر یک سیگار سنتی کشیده باشید، قبلاً آنها را تجربه کرده اید! نمک‌های نیکوتین می‌توانند حتی در دوزهای بالا باعث ضربه نرم‌تر و نرم‌تر گلو شوند.

تفاومت نیکوتین فری بیس و سالت

همانگونه که در تصویر نوشته شده است نیکوتین سالت مزایای بسیاری نسبت به فری بیس دارد اما تنها ایرادی که میتوان برای آن گرفت آنست که افرادی که علاقه به ضربه گلو دارند(ثروت هیت و هارشنس) از نیکوتین فری بیس بیشتر خوششان خواهد آمد.

زمان استفاده از نیکوتین فری بیس

اگر مدتی است که ویپ می‌کنید، یا با هدف ترک سیگار ویپ نمی‌کنید (یعنی صرفاً برای لذت خودتان ویپ می‌کنید)، ممکن است ترجیح دهید از نیکوتین فری بیس استفاده کنید.

لیکوییدهای نیکوتین Freebase برای دستگاه های با توان بالاتر، وات بالا، ماد یا ساب اهم(کویل با مقاومت پایین) مناسب تر هستند. اگر شما از بخارهای زیاد(کلود) خوشتان می آید که به دنبال یک تجربه ویپینگ قوی و «پیشرفته» هستید، به شما توصیه می کنیم نیکوتین فری بیس را انتخاب کنید.

این می تواند ضربه شدیدتری به گلو و جذب کندتر نیکوتین نسبت به سالت نیکوتین ایجاد کند. برای بسیاری از افراد، این فاکتورها اهمیت کمتری نسبت به استفاده از دستگاه های ماد قدرتمند با مایعات الکترونیکی خود دارند. علاوه بر این، اغلب ترکیبات طعم منحصربفردتری در لیکویید نیکوتین فری بیس وجود دارد.

چه زمانی از نیکوتین فری بیس استفاده نکنید

نیکوتین فری بیس برای کسانی که به دنبال راهی موثر برای ترک سیگار هستند کمتر مناسب است. سالتهای نیکوتین در اینجا ممکن است مؤثرتر باشند: این سالتها می‌توانند سرعت جذب نیکوتین سریع‌تر را فراهم کنند و حتی در دوزهای بالاتر ضربه‌ به گلو نرم‌تری ایحاد کنند. این بدان معناست که آنها تجربه یک سیگار سنتی را با دقت بیشتری تکرار می کنند و می توانند رضایت بیشتری را برای کسانی که به نیکوتین بیشتری در بدن خود نیاز دارند، فراهم کنند.

اگر از دستگاه‌های کوچک‌تر و با وات پایین‌تر مانند پاد استفاده می‌کنید، سالتهای نیکوتین ممکن است برای شما مناسب‌تر از نیکوتین فری بیس باشند. البته هنوز هم می‌توانید از نیکوتین‌های آزاد استفاده کنید، اما باید نسبت PG/VG 50/50 را در نظر بگیرید.

 

و درآخر لازم به ذکر است که برخلاف تصور عمومی نیکوتین سالت همیشه در دوزهای بالا نیست و حویس هایی وجود دارند که از نیکوتین سالت( با درصد پایین) استفاده میکنند مانند حویسهای برند آرمی من. حتی با وجود اینکه در بازارایران بسیار کمیاب است در کشورهای دیگر امکان یافتن نیکوتین سالت با دوز مثلا 10 میلیگرم در میلی لیتر وجود دارد که این برای کسانی که میخواهند نیکوتین کمتر اما با هارشنس بسیار کمتر استفاده بکنند بسیار مناسبتر است.

منبع وبسایت vape simple

 

نیکوتین سینتتیک یا نیکوتین طبیعی

تقسیم بندی دیگری که برای نیکوتین وجود دارد این است که نیکوتین چگونه بدست آمده است و دو نوع دارد: نیکوتینی که بطور طبیهی از تنباکو استخراج شده است و نیکوتینی که در آزمایشگاه بطور شیمیایی تولید شده است.

بطور کلی این نوع تقسیم بندی تاثیر زیادی در تجربه ویپینگ نمیگذارد اما با توجه به اینکه سازمان fdi توجه ویژه ای به این امر دارد لازم دانستم که درباره آن بنویسم.

برای مطالعه قوانین سازمان غذا دارو آمریکا درباره این نوع نیکوتین ها میتوانید از طریق این لینک که به زبان انگلیسی هست اقدام کنید.

برای اینکه بدانید نیکوتین مورد استفاده در یک لیکوییداز کدام نوع است به سادگی میتوانید از وبسایت آن برند استفاده بکنید. و یا بر روی باتل آن لیکویید  به دنیال عبارات tobacco free nictone – TFN – synthetic nictone بگردید.

 

 

Hossein
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *